miejsce: Wisła
organizatorzy: Zespół Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wielkopolskim
Projektu edukacyjny obejmujący dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną realizowany podczas Turnusu Rehabilitacyjno-Wypoczynkowego w Wiśle
Uczestnikami projektu są dzieci i młodzież- uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wielkopolskim.
Projekt finansowany przez Fundację ING Dzieciom.
Cele ogólne
- popularyzacja działalności Oskara Kolberga,
- poznanie folkloru Ziemi Beskidu Śląskiego Cele szczegółowe
Uczeń:
- gromadzi najważniejsze informacje o życiu i dorobku Oskara Kolberga, układa w porządku chronologicznym poszczególne elementy biografii,
- uczestniczy aktywnie w zajęciach warsztatowych i muzealnych,
- gromadzi informacje o charakterystycznych elementach folkloru góralskiego ze szczególnym uwzględnieniem folkloru Beskidu Śląskiego,
- doskonali zdolności manualne, dba o precyzję i estetykę wykonania pracy,
- rozwija umiejętność ekspresji słownej i ruchowej- uczestniczy w scenkach dramowych,
- uczestniczy w wyprawach krajoznawczych, poznaje piękno Ziemi Beskidzkiej, gromadzi informacje o cechach topograficznych regionu.
Koordynatorami poszczególnych zadań są pedagogowie i nauczyciele ZSS nr 14: Bożena Adamowska, Jolanta Bukała, Jarosław Chmiel- wicedyrektor szkoły, Iwona Jarek-Syska, Dorota Skołuda, Dorota Trześniowska - koordynator projektu, Janusz Stankiewicz
Zadanie 1.
TROP PIERWSZY
Poznajemy biografię badacza polskiej kultury folkloru- Oskara Kolberga.
1) Uczniowie pracują podzieleni na grupy zadaniowe. Wyszukują w dostępnych źródłach informacje dotyczące określonych etapów życia:
- pochodzenie/ - młodość/ - Kolberg-kompozytor/ - Kolberg poszukiwacz i badacz kultury/ - dorobek misji Kolberga.
2) Układanie w porządku chronologicznym wybranych wydarzeń z życia Kolberga.
Zadanie 2.
TROP DRUGI
Beskid Śląski na mapie i w terenie
1)Uczniowie pracując w grupach wiekowych- szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła zawodowa:
- zaznaczają na mapie trasę Gorzów Wlkp.- Wisła,
- odnajdują na mapie Beskidu Śląskiego wybrane miejscowości oraz najwyższe wzniesienia,
- nakreślają na mapie bieg rzeki Wisły- odnajdują jej źródła.
2) Uczniowie zaznaczają na mapie Beskidu Śląskiego zwiedzane miejsca.
Zadanie 3.
TROP TRZECI
Goralsko gadka
1)Wysłuchanie przykładów gwary. Wyjaśnianie słownictwa gwarowego. Układanie zdań z wyrażeniami gwarowymi.
http://www.gwara.zafriko.pl/
Zadanie 4.
TROP CZWARTY
Elementy sztuki ludowej
1)Uczniowie poznają motywy folkloru Beskidu Śląskiego.
2)Wykonują elementy zdobnicze- wycinane serwetki „Papierowe koronki” oraz symetryczne kompozycje z elementami ludowymi- „obrazki”.
3)Układają zgodnie z podanymi określeniami przestrzennymi wybrane elementy na płaszczyźnie. Utrwalają pojęcia porządkujące położenie- na prawo/lewo, do góry/na dół, pod/nad, obok, itp.
Zadanie 5.
TROP PIĄTY
Na góralską nutę- poznanie piosenki i tańca góralskiego
1)Uczniowie poznają wybrany taniec. Uczą się jego elementów i prezentują grupie.
2)Uczniowie poznają piosenkę z elementami gwary beskidzkiej. Wspólne śpiewanie i taniec.
Zadanie 7.
TROP SIÓDMY
Z życia wzięte…
1)Uczniowie pracują w grupach programowych. Każda z grup przygotowuje scenkę/skecz z życia górali. Uczniowie samodzielnie dzielą się rolami, przygotowują rekwizyty, uczą się tekstu z elementami gwary, przygotowują stroje regionalne.
2)Każda grupa prezentują prezentuje scenkę, którą oceniają jurorzy.
3)Ogłoszenie wyników prezentacji. Wręczenie nagród i dyplomów.
Zadanie 8.
TROP ÓSMY
Ku pamięci…
1)Realizowane zadania oraz wycieczki etnograficzne będą opisywane i fotografowane przez zespół uczniów, który codziennie będzie podsumowywać bieżące wydarzenia. Zespół redakcyjny będzie również nagrywał wywiady z uczestnikami, a gromadzone materiały zostaną umieszczone w prezentacji multimedialnej.
2)Każdy uczestnik będzie wyposażony w skoroszyt mający charakter pamiętnika. Będą w nim mapy, podstawowe informacje dotyczące poszczególnych zadań, śpiewnik oraz miejsce na własne wpisy, pamiątki i rysunki.
powrót do programu