miejsce: Zawitała (gm. Nowodwór), Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej
Nie macie jeszcze planów Sylwestrowych?
Szukacie okazji do dobrej zabawy z dala od miejskiego zgiełku?
Chcecie spotkać się żywą tradycją i zawirować w rytm oberka?
Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedzieliście twierdząco - zapraszamy do nas!
2015 rok powitamy w Zawitale - niewielkiej wsi w powiecie ryckim. Do tańca zagrają wiejscy muzykanci i ich uczniowie mieszkający w miastach. Będziemy tańczyć do białego rana!
wykonawcy:
Kapela Lipców
Tadeusz Lipiec to doskonały harmonista weselny, wywodzi się z Wygnanowa (radomskie), położonego na skraju mikroregionu Kajoków. W swoim repertuarze ma wiele modnych miejskich szlagierów, jednakże, jak mówi, najbardziej lubi grać starodawne tzw. mazury ciągłe, tak bardzo charakterystyczne dla muzyki kajockiej, które ogrywa w bardzo charakterystyczny sposób. Grywał z wieloma słynnymi skrzypkami regionu m.in. Ciarkowskim, Kmitą, Gacami.
Kapela Kocona
Kapela Kocona kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Powiśla Lubelskiego, rodzinnego regionu założyciela.
Grane przez Kapelę powiślaki, melodie flisackie, okrąglaki i wędrowce przywołują nie tylko muzyczne krajobrazy Powiśla Lubelskiego, przejściowego mikroregionu położonego na stylu Lubelszczyzny, Radomskiego i Kieleckiego.
Kapela Niwińskich
Kapela Niwińskich w swoim repertuarze ma przede wszystkim starodawne oberki, powiślaki, radomskie mazurki, kujawiaki oraz polki, zasłyszane od znamienitych wiejskich skrzypków i harmonistów mazowieckich.
Repertuar kapeli pochodzi głównie z obszaru Mazowsza południowo-wschodniego oraz pogranicza Mazowsza i Małopolski, a w szczególności z Radomszczyzny.
Stefan Nowaczek
Stefan Nowaczek urodził się w 1933 roku w Podłężu koło Maciejowic Kościuszkowskich stanowiących centrum mikroregionu tzw. Powiśla Maciejowickiego. Jest to mikroregion wyróżniający się na obszarze południowo-wschodniego Mazowsza, jeszcze do niedawna, wyjątkowym bogactwem muzykantów, zwłaszcza skrzypków. Wyróżnia go także charakterystyczny repertuar archaicznych, dwuczęściowych oberków śpiewanych, zwanych tu powiślakami, które często wykazują duże podobieństwo melodyczne do radomskich mazurów. Fakt ten dowodzi pogranicznego charakteru Powiśla Maciejowickiego, dla którego Wisła, nie stanowiąc bariery, ułatwiała przemieszczanie się treści kulturowych pomiędzy Powiślem Maciejowickim a tzw. Zawiślem. Tutaj także najdłużej, bo do lat powojennych, zachowała się tradycja gry na basach zwanych tu basetnią, używanej później jako instrument akompaniujący skrzypcom w czasie wielkanocnego kolędowania, zwanego „chodzeniem po dyngusie”.
Kapela Dorosza
Piotr Dorosz gra oberki i polki ze wschodniego Mazowsza, których uczy się m.in. od Stanisława Ptasińskiego - harmonisty Wielgolasu.
Sercem kapeli jest instrument Piotra - harmonia pedałowa. Towarzyszyć mu będzie bębenek obręczowy.
powrót do listy drukuj